شوف اللى بيحصل!!

كلمة منى

السكوت لا يضر فالأفواه المقفلة لا يدخلها التراب! (أنيس منصور) ولكننى إخترت التعامل مع التراب .. نورت بيتى الصغير ^_^

تنصير فتاة مسلمة عن طريق الإنترنت

2 اللى إتكلموا
عندما قرأت الخبر إجتاحنى شعور غريب بخيبة الأمل ،وإحساس أيضاً بالحزن لاأدرى ما هو السبب الحقيقى لخلق هذة المشاعر ،هل هى بسبب الغيرة على دينى؟! ،أم هى بسبب التعجب من التفاهات التى أصبحنا نراها تحيط بنا وكأنها الطبيعى ونحن من يسموننا الطبقة المعقدة؟!، أم بسبب البلاهه التى أصبحنا نتصف بها والتى لا تقتصر على الأمور الدنيوية فحسب ولكنها تشعبت لتشمل ديننا الإسلامى؟! ،وأتساءل أيضاً هل هذا هو الحب؟! وأى حب أو مشروع زواج هذا الذى يجعلنى أترك دينى ؟! حقيقة والله لا يسعنى إلا التساؤلات ..
الخبر هنا
كلمة أخيرة أتمنى لو أقولها للفتاة
"جاتك ستين نيلة"

شم الفسيخ

0 اللى إتكلموا
أعياد الربيع ..مسمى مبهج الحقيقة ،ريحة الفل والياسمين والأزهار ذات الروائح الجميلة بدأت تملى الشوارع وأنا بعشق الروائح دى ..ومين فينا مبيحبهاش ؟!! ،بس كوووول دة كوم ويوم شم النسيم لوحدة كوم مختلف.. كان من يومها بالليل ماما تقولى يلا يلا نامى بدرى علشان نصحى الصبح ونروح عند ماما ستو (جدتى يعنى.. كح كح ) علشان بنات خالاتك هيستنوكى من بدرى ،ياااااااااااااه كنت أجرى وأنام فى غمضة عين وأبقى نفسى الصبح ييجى دلوقت علشان ننزل بشنطتنا وكراكيبنا بتاعة اليوم كله ونروح عند ستو ،وكنا نوصل نلاقى العيلة كلها من خالاتى وبناتهم اللى فى سنى وولادهم اللى أصغر ،وخوالى كمان اللى كانوا فى ثانوى وكليات ويبدأ اليوم بإن نبدأ نحضر الفطار بنفسنا (وماأدراكم بنفسنا دى) يعنى نص البيض يتكسر من اللعب والتنطيط ، بس كانت خالتو تجمعنا حواليها وتقول كل واحد يقولى ألون له البيضة اللون اللى يحبه ..وكل واحد يختار لون ^_^ .
ونبدأ وجبه الفطار من بيض ملون وفول بالزيت واللمون وطعمية حراءة وجبن وأهم من دة كله كوبايات الشاى باللبن للأطفال ..وشاى بس للكبار اللى كنت ببقى هموت وأشربه (بس حاشا وماشا) ،وبعدها نروح نلعب لحد ما وجبة الغدا تخلص.
وبيكون اللعب (هادى جداً) من تنطيط فى البلكونة يتبعة زعيق وصريخ ورمى لكل ما وقعت عليه أيدينا فى الشارع تحت مسمى (ستو عايزة دة؟!!) وبعد كدة ندخل بقى جوا بعد تعليق (عيب يا ولاد الدوشة اللى عملتوها فى الشارع) ،ونكمل مسيرة الهجوم التترى (على رأى خوالى) جوا الشقه فى جميع النواحى والأماكن ،وبعدها يعلن عن تجهيز الأكل ويكون حيلنا إتهد وجعنااااااا جداً.
أحياناً بتكون الأكلة رنجة (مش فسيخ خالص) لعدم إقبال الجماهير على الفسيخ ،ومحدش ينسى طبعاً العيش السخن والبصل الأخضر واللمون ونتجمع كلنا على الغدا ،وبعد الغدا كلاكيت تانى مرة شاى بالنعناع .
وطبعاً إستخدام اللبان وكل ما يزيل آثار ما قمنا به من جرائم فى حق البشرية كان واجب قومى لازم نؤديه ،وبنكمل اليوم بعدها فى جو أسرى حلو أوى جوا بيت العيلة الجميل ،لحد ما مفعول الغدوة يظهر على شكل نوم عميييييييق وهدة حيل من اللعب والجرى ،وبعدها لايسع ستو إلا إنها تقول "بيتك بيتك" .
ودلوقت كل دة أصبح زكريات جميلة وأيام حلوة بنفتكرها ونضحك من قلوبنا ونقول ياترى كان حرام علينا إننا كنا بنحتفل ولا لاء؟؟
وأرجع وأقول النيه مش نيه إحتفال أكتر من إنه يوم سوا بنقضيه وبس.
ولا يبقى إلا الذكرى ..
ياترى عندكم ذكرى؟!!