شوف اللى بيحصل!!

كلمة منى

السكوت لا يضر فالأفواه المقفلة لا يدخلها التراب! (أنيس منصور) ولكننى إخترت التعامل مع التراب .. نورت بيتى الصغير ^_^

صديقى ..ما أعظمك





العنوان حلو أووووى والعنوان بس ليه قصة معايا ...


كنت انا و وصحبتى (الانتيخ) سوا فى معرض كتاب كان فى بنها فى الصيف من سنة كدة وبصراحة كان نفسنا نشترى كل الكتب مش


كتاب ولا اتنين بس طبعا الميزانية كانت (هتخرم جداااا) جريت حضرتى على الركن الوردى اللى بعشقة وهو يا سيداتى ويا سادتى ركن الادب.


ادور بقى وافتش واقلب الدنيا على حاجة كدة لعم صلاح جاهين ولا كتاب لانيس منصور ولا رائعة لاحسان عبد القدوس المهم وقعت عينى على اسم الكتاب وهو (صديقى ما أعظمك) بصراحة سبقتنى صحبتى الاروبه وجابتة وخبته منى على اساس انى معرفش العنوان وعلى اساس انة مفاجئة لية على اساس بردوا انة كتاب عن علاقة الصديق بصديقة او مدح يعنى وكلمتين حلوين فى الصداقة .......وكان ما كان ...بمعنى ان العنوان خانها وخاننى.

ولم اجدة الا مقالات من اروع ما كتب الاستاذ الرائع /عبد الوهاب مطاوع وما اشهرة كلنا نعرف الاسم واعتدنا علية من خلال بريد الجمعة سابقاً ياااااة دة اسم كبير اوى وبنى ادم رائع كنا كلنا بنحب نشوف ونقرا ازاى هو قدر يساعد الناس وقدر يحل المشكلة ببساطة ووعى كامل بما ينصح به القراء .. وخدت الكتاب واتحط جنب اخواتة فى الدرج العظيم فى اوضة حضرتى .


ومن فترة قريبة حبيت اطلعة واعيد قراءتة طبعا مش فاكرة دى المرة رقم كام اقراه لانى بحب احفظ الكتاب مش بس اقراة



*المهم ودة موضوعى *


*فى مقالة تحت عنوان صديقى ما اعظمك كانت رائعة قال فيها الاستاذ العظيم وحب يوضح فكرة انه لحد امتى هتبقى مش عارف قدراتك؟؟


ولحد امتى هتفضل محلك سر ؟؟؟؟ ولحد امتى كمان مرة هتفضل مقفل على نفسك اوى وخايف تعرض اللى جواك على غيرك ومقتنع انك صح الصح واية بقى( حد مجابتوش ولادة )؟؟.


هو حكى حكاية حصلت معاه على المسوتى الشخصى إختصارا ليها انة فى فترة افتكر نفسة هو زمايلة انهم اصبحوا علامة فى مجال الموسيقى والاوبرا لمجرد انهم واظبوا لفترة على حفلات دار الاوبرا وعلى سماع( بيتهوفن ) وغيرة من الموسيقين الجمال دوول

ومحاولوش يكتشفوا هل هما فعلا بقوا كدة ولا دة من وحى خيالهم وخلاص .

واستغلوا دة بكل جراءه وتعالى على الغير (لكن فى حدود الادب طبعا) المهم حاول يوصل لنا مبدأ( فوووووووووووووووق من نومك)

اعرف قدراتك ...اعرضها على غيرك ...ان كنت صح وموهوب ..نمى القدرات دى واوعى تتنازل عن حقك فى انك تكون مبدع ان كنت موهوم فوق واصحى وفنجل عينك قبل ما تفوق بصوت عااااااااااالى يقولك (شيل الميكرفون يا جدع ) وساعتها بجد هتوجعك....


حقاً احييى هذا المبدع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

قول حاجة يلا