شوف اللى بيحصل!!

كلمة منى

السكوت لا يضر فالأفواه المقفلة لا يدخلها التراب! (أنيس منصور) ولكننى إخترت التعامل مع التراب .. نورت بيتى الصغير ^_^

مين تانى ميعرفهمش؟!!

فكرة مسيطرة على تفكيرى شويه، جت الفكرة من انى اكتر من مرة اتكلم مع ناس كتير مثقفين على حد علمى ونتكلم فى مواضيع كتيرة سواء ثقافيه او ادبيه او سياسيه (اللهم اكفينا الشر يعنى) وبيحصل تبادل آراء وحوار مفيد جدا وبكون مستمتعه بيه اوى وبنفعل لرأيى دايماً مع انى مؤمنه بمقوله "اختلاف الرأى لا يفسد للود قضيه" ولكن اكتشفت انى مؤمنه بيها ظاهرياً لكن من جوايا بكون عايزة اقنع اللى قدامى برأى حضرتى وبس (وبتعصب عليه والله).

ما علينا من كل دة ،الأهم انى انهاردة وبعد حوار معين حصل من كام يوم مع ناس مثقفه جداً أدبياً (بردوا على حد علمى) وفضلنا نتكلم عن الأدب عموماً والشعر خاصه سواء فصحى أو عامى (النوع اللى بعشقه) ، واتكلمنا عن شعراء كتير سواء فى النوع دة أو النوع دة ، بس لاحظت من كلامى وكلامهم إننا مهما افتكرنا إننا وصلنا لحد كبير من الثقافه وبقينا ملمين بالمعلومات الكافيه عن كل مجال فأكيد هنكون غلطانين ، لأنه الإنسان لحد آخر عمرة بيفضل يتعلم ويعرف جديد.

لكن أنا ذهلت لأنى لقيت بعضهم ..لا..دة كلهم مع عشقهم للشعر بكافه انواعه وفى أى عصر من عصور الأدب ومتابعين جيدين جدا للأخبار الأدبيه إنهم ميعرفوش ولا عمرهم سمعوا عن اتنين اللى هما :الشاعر /أمين الديب ، والشاعرة/ إيمان البكرى

الحقيقه أنا استغربت ..بس سكتت..لأنها مش جريمه بس هى مشكله

ايوة انا بحاول أقرأ على قد ما أقدر ومبقولش إنى أعرف كل الشخصيات فى كل مجال وعلشان كدة اكتفيت انى اوضح مين الأسماء دى ؟!!

وليه هى مهمه ..وليه هى بجد ثروة ؟؟!

بس الحقيقه ..كنت متغاظه.

لأن الاتنين دول من أهم الناس اللى ممكن تقرأ لهم شعر عامى ، فعلاً شعراء رائعين جداً ومبدعين جداً، بقى تفتكروا انه ممكن حد فينا يقول الشاعر الكبير /عبد الرحمن الأبنودى وحد يسمع الإسم دة وميعرفوش.

بقى تفتكروا ممكن حد فينا يقول عمنا/صلاح جاهين وحد يسمع الإسم دة وميعرفوش.

بقى تفتكروا حد فينا ممكن يقول العظيم/بيرم التونسى وحد يسمع الإسم دة وميعرفوش.

مع العلم طبعاً ان شعراء الفصحى مؤثرين فينا وفى كل وقت بشكل كبير جداً وبنفس درجع الشعر العامى (بس انا شخصيا متحيزة للعامى).

أظن ان كلنا نعرف الشعراء دول ، يبقى لازم ندى كل واحد حقه وكل واحد يستحق اننا نعرفه ونؤمن بإبداعه يبقى ياريت نعرفه، ولازم يا اخوانا الناس دى تتقدر بجهودها ونحترم فنهم لانهم يستحقوا والله .

* مين هو امين الديب؟؟

ألقت قوات الأمن المصرية بتاريخ 25/4/2006م القبض على الشاعر الشعبي المصري أمين الديب (70 عاماً) عضو اتحاد الكتاب من منزله وحبسه خمسة عشر يومًا رهن التحقيق بتهمة إبداع أشعار تُنادي بالإصلاح والحرية ونزاهة الانتخابات وسيادة الشعب والقانون والعدالة الاجتماعية ونهضة مصر ومكافحة الاستبداد والفساد والتزوير والقوانين الاستثنائية، وكذا رفض مد حالة الطوارئز

هو دة امين الديب ،فلاح مصرى وشاعر ممتاز حاسس بالناس جدا وبيعبر عنهم ،وبيعتقلوة لانه بس بيتكلم .

اظن يستحق نعرفه .

ودى قصيدة من القصايد اللى بحب اسمعها منه جدااا وبكون فى حاله استمتاع رهيبه بكل تعبير بيقوله بحس فعلا انه من قلب الشارع المصرى الريفى الجميل .

(قصيدة ام باتعه)

*مين ايمان البكرى؟؟

إيمان محمد بكري محمود شاعرة مصرية, ولدت في القاهرة 1955-01-03, وفيها تلقت علومها الابتدائية والإعدادية والثانوية, والجامعية.. إلى أن نالت شهادة الليسانس في اللغة العربية, والدراسات الإسلامية من جامعة القاهرة, كلية الآداب.

(دار علوم 1978)كتبت الشعر وهى يافعة, وكان لمكتبة والدها دورا رائدا في توسيع مدى رؤيتها, وإطلاعها على أشعار القدامى والمحدثين.. حتى صقلت موهبتها الشعرية, نشرت بعض قصائدها في المجلات والصحف المصرية, تعمل حاليا في تدريس اللغة العربية للمرحلة الثانوية في مصر,وفى سنة 1990 التحقت بجامعة شعراء العروبة وأصبحت عضوا فاعلا فيها.عملت بالتدريس ثم انتقلت إلى وزارة الثقافة منذ عام 1992.الوظيفه الحاليه مستشار أدبي ومدير المكتب الفني بالهيئة العامة للكتاب فازت سنة 1991 بالجائزة الأولى في مسابقة الشعر التي طرحتها الجامعة.

لإيمان بكرى عدة دواوين شعرية نذكر منها:

1. العزف على أوتار القلب

2. ومضات قلب يحترق.

3. امرأة في سجل الزمن.

4. عجايب يا زمن.

5. الليل وخصلات الشعر.

6. المصحصحاتي.

7. أعلنت العصيان عليك.

8. قصر الكلام.

9. ذاكرة الأنامل.

10. مختارات لمكتبة الأسرة.

11. الأعمال الكاملة جزء أول.

شاركت إيمان بكرى في العديد من اللقاءات الشعرية التي تحييها الجماعة.

تكتب إيمان بكرى الشعر بنوعيه الحر والعودى ويتميز شعرها بالرقة, وعذوبة الألفاظ, أما مواضيعه فتتركز حول انشغالها بقضاياها الشخصية خاصة وقضايا المرأة بعامة..

يذكر أن العديد من النقاد والدارسين قد قاموا بالكتابة عن هذه الشاعرة المبدعة, من أمثال (إبراهيم عيسى ) الذي قدم لها ديوانها (امرأة في سجل الزمان) الذي صدر سنة1993.

والشاعرة إيمان بكري لديها القدرة على الانتشاء بالقصيدة في صورتـــيها الفصـــحى والعامية، كما انها تقرأ العامية بالمصرية والنوبية، وتحس بالكلمة في مدلولها الانساني الجذاب وغمست خبز قناعتي في ملح أيامي العجاف أتقوت الأحزان ابتلع المرارة وأرتوي ظمأ الجفاف.

ودى قصيدة رائعه للشاعرة ايمان البكرى

(مفيش حاجه)

بجد لازم نعرفهم ونقدر فنهم ونستمتع واحنا بنسمعهم او نقرأ لهم

وبس..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

قول حاجة يلا