شوف اللى بيحصل!!

كلمة منى

السكوت لا يضر فالأفواه المقفلة لا يدخلها التراب! (أنيس منصور) ولكننى إخترت التعامل مع التراب .. نورت بيتى الصغير ^_^

(هووووناك ديفرنس )


فى الفترة الأخيرة زاد عشقى للروايات الأجنبية لتفاهمى الغريب مع كتَباها من شكسبير ، تشالز ديكينز وشالورت لامب وغيرهم ..و أنا من الأساس أعشق الفيلم الأجنبى .. سواء أمريكى أو هندى أو أسبانى ، ما يهمنى أن يكون غير "عبيط " والعبيط يعنى مصرى والمصرى يعنى عبيط ، كم هائل من الفروق التى تجمعنا بمثل هذة المجتمعات التى أتعايش معها لساعات حتى أغفو ،منها ما يضحكنى لإنه ببساطه" نكتة" ومنها ما يحزننى لإنه "يوجع القلب " .
بالنسبة للروايات .. كل شىء له مواعيده المخصصة التى لا خلاف عليها وبالتالى إحترامها مقدس ، منها شاى العصر والتى لا أدرى من منَا إقتبسها من الآخر .. ويكون فى الخامسة ودائماً ما يكون عند المدفأة ووقت إنهمار المطر " على طول الدنيا بترعد " وفى فناجين روميو وجولييت طبعا :) .
شاى العصر هنا بيكون آخر النهار .. وكلمة آخر النهار ميعاد مفتوح بدايته التقريبية بعد العصر إلى آذان المغرب تقريباً أيضاً وهذا ما يميزنا بالتأكيد المواعيد المفتوحة " آخر النهار ، الصبحية ،وبعد العشا " منعاً للإحراج .
وما يغظينى هو عشاء السابعة والنصف أحياناً الثامنة .. ولاوجود لمصطلح " اتفضل الأكل وأعتبر نفسك فى بيتك ودى والله مش أكلتك " .. بمعنى إنه " اللى بياكل على درسه بينفع نفسه "، وهنا أتسائل .. " يعنى لو جعت بالليل ونفسى فى نص مربى فراولة .. مصيرى هيبقى إيه ؟! " .
أكثر الأماكن إزدحاماً فى بلدنا هى المطاعم ومحلات الملابس والمعاشات .. بصرف النظر عن الأولى والأخيرة .. الملابس تشغل حيز كبير من تفكيرنا وليس المعظم بل الأغلبية.. وبمواسمها  " لبس المدارس ، لبس العيد أقصد العيدين ،لبس رأس السنة ،لبس شم النسيم من مشجر ومزغلل ،لبس الزلانتين أبو حصبة " ،التفكير فى التردد على محلات الملابس هناك شىء ثانوى وللحاجة الضرورية .. إلا أن إهتمامهم بملابس السهرة من الطبيعى يفوق إهتمامنا .. لإننا والحمد لله بنسهر فى البيت :).
عندما نتحدث فى الهاتف .. ينتابنى إذبهلال غريب .. تكون معظم مكالماتنا على النحو التالى " إزيك يا حبيبتشى .. عاملة إية ؟! " وهنا لا بد من طرح سؤال الذكاء ..ما الفرق بين إزيك وعاملة ايه ؟!
وفى نهاية المكالمة "ربنا يطول فى عمرى وعمرك " سلامات متتالية متتابعة متوازية  " مع السلامة الله يسلمك .. مع السلامة الله يسلمك .. مع ألف سلامة الله يسلمك " وطبعاً  " اللى يتعب يطلع برة " أقصد يقفل الخط .
هناك لا وجود لمصطلح الرنات على الأطلاق .. ولا وجود لكل هذا الرغى والرط فى المكالمات .. وخيره ما قل ودل .
بالنسبة للعمل ..السفر لأى مكان فى العالم بحثاً عن الذات ،ومهما كانت المهنة فلها إحترامها وتقديرها ولذلك حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب قاعدة مسلم بها .
لكن هنا يختلف الوضع .. حتى الإنتهاء من دراستى سأظل " ميدو " ، بمعنى إن مصروفى على مكتبى كل أول شهر وأنا ممكن جداً أصرف على نفسى .. لكن " برستيجى ميسمحليش ".
بالنسبة للأفلام .. دائماً ما يكون المكان مظلماً .. أجهل السبب ،تستقيظ البطلة فى قمة جمالها " والميكب زى الفل " وكأنها كانت فى الكوافير مش نايمة ،غالباً ما تكون أغطية بلاعات المجارى مفتوحة .. ويكون نصف التصوير بداخلها :( ، وغيرها الكثير ..
نمتلك صفات تميزنا دائماً .. معظمها إيجابى وأغلبها سلبى بالفطرة .. ولكننا فى نهاية المطاف نظل الأطيب قلباً وأعود لقولى " نحن نختلف عن الآخرون .. خالص "

هناك ٨ تعليقات:

  1. تعرفي أعدت كتير أحاول أقرى العنوان بس وصل في الآخر الحمد لله و أخيرا عرفت أشترك في مدونتك بعد محاولات عديده من زمان:)
    الموضوع ظريف و أحيكي على طريقة طرحك له,
    الناس بره على فكره في كتير منهم متعاونين مش زي الفكره الغلط اللي عندنا و طبعا شيك ببساطه مش زي العك اللي عندنا و الشغل كتير لكن بأعصاب هاديه و انت متأكده انك هتتقدري و حقك مش هيروح هدر و غيره و غيره بس نعمل ايه في حبها اللي زي الداء

    ردحذف
  2. ضحكتينى بوست زى العسل والله وعندك حق هناك ديفرنس وشاااااااااااسع كمان
    احلى حاجة موتتنى من الضحك اللى هى ازيك وعاملة ايه مفيش فرق بينهم :)))))
    اهو رغى وكلام بنقوله مش فاهمينة
    تسلمى ياقمر

    ردحذف
  3. انا كمان فهمت العنوان فى الاخر
    عجبنى البوست اوى
    بيتكلم فى سبعين حاجة وكلهم عاوزين كتب علشان اعلق عليهم

    ردحذف
  4. شيرين
    أسعدتينى بالمتابعة ..وعلى رأيك داء والله . بس ساعات بيكون لذيذ

    نورتينى :)

    ردحذف
  5. مى

    إنتى اللى عسل ..مهو ياأوختشى حاجة تفرس .. أصل مفيش فرق بينهم بجد ؟!! .. وساعات بقى بيكون إزيك وعاملة إية وإيه أخبارك ؟ .. بكون هطق :)

    وإدينا بنرغى ..

    نورتينى :)

    ردحذف
  6. نهى

    وهو المطلوب إثباته ..

    ربنا يكرمك

    نورتينى :)

    ردحذف
  7. يا زهرة
    انا جت لك هنا يا ست البنات
    سيبالك تعليق يخصك فى بيت المدونين روحى اقريه وردى عليا
    مبسوطه انك معانا يا قمر وان الفكرة عجبتك
    نورتى بيت المدونين

    ردحذف
  8. وأنا يا حبيبتى رحت لك هناك .. علم ونفذت :)

    مبسوطة إنى عرفتك

    نورتينى :)

    ردحذف

قول حاجة يلا